Forside Teori
Det digitale læringsrommet

Det digitale læringsrommet

En smarttelefon eller et nettbrett gir mulighet til å ta opp lyd, filme, chatte, skrive og dele tekster og ringe via videosamtaler. Det gir en fantastisk mulighet til å dele autentisk materiale fra praksis. Sammen med deltakerne kan du som norsklærer jobbe med relevante temaer som skaper engasjement. Med smarttelefonene eller nettbrettet kan deltakerne holde kontakt seg imellom, og læreren kan holde kontakt med deltakerne.

Det er viktig at du etablerer et trygt læringsmiljø før deltakere for eksempel skal kommentere på hverandres tekster eller se videoer av hverandre fra praksis. Det kan du gjøre ved at klassen lager feedbackregler for dette sammen. 

I tillegg til alle de positive virkningene dette har for deltakeren i praksis og i norskopplæringen, følger det også med andre positive effekter. Sosiale medier kan blant annet være med på å knytte relasjoner og åpner opp for sosiale aktiviteter.

Smarttelefonen er smart, bruk den!

Podcast

I denne podcasten kan du høre Marianne Berg-Stølen fra Kongsgård voksenopplæring i Kristiansand og Nita Steinung Dahl fra Kompetanse Norge snakke om bruken av digitale verktøy i arbeidsrettet opplæring.